Roadtrip naar Noorwegen - Karen & Corine

Dag 3: leuke vogels en op 2/3 van de afstand

Rond half 8 op. Ontbijt op de drijvende steiger in het meer. De parelduikers zwemmen er nog. Ik had ze graag willen horen (de roep van een duiker wordt veel gebruikt bij natuurbeelden in films), maar helaas. Het is zonnig, maar wel een dreigende lucht, dus we pakken de boel vlot in. Rond 9u weg. Kmstand bij vertrek 333805.

Corine rijdt weer het eerste stuk. Klein stukje over wat kleinere wegen voordat we op de snelweg/autoweg E4 komen die we de rest van de dag zullen volgen. Al snel gestopt bij een meer waar we een planken looppad zien, het blijkt een natuurreservaat, Ålsjön. Daar ongeveer 2 uur rondgelopen en vogels gekeken. Telescoop kwam ook goed van pas. We werden erg blij van drie jagende boomvalken die libelles vangen en die in de lucht ontdoen van de vleugels. En van de visarend hoog in de lucht. En van de drie kraanvogels die rustig rondstapoen aan de oever. En van de vele broedende meeuwen en sternen en eenden en ganzen met rijtjes jongen. Het wemelt er ook van de libelles, die zijn nu allemaal aan het verschijnen, we zien er enkele uit hun larvenhuid kruipen. Geweldige plek, het is heerlijk om zo flexibel te zijn in ons reisplan dat we hier tijd voor kunnen maken!

Volgende stop is in Sundsval om weer te tanken (weer €145...) en te wisselen met rijden. We zijn beide wat duf en stoppen al snel aan het eind van een klein weggetje, onder een spoorbrug met uitzicht op de Oostzee. Even de benen strekken en wat eten. Daarna kan ik wel verder rijden. Corine gaat op bed liggen, op deze rustige wegen durven we dat wel aan. Mooie route langs de rotsige kust en daarna weer de uitgestrekte bossen.

We besluiten iets voorbij Umeå te gaan kamperen op een natuurcamping. Het is zonder stroom, kan best voor een nachtje. En licht hebben we toch niet nodig, de zon gaat pas om tien voor 11 onder!

Eerst weer een rondje wandelen. Over een strandje met daarnaast rotskust bedekt met gemengd bos en heel veel bosbessen. Op zee zien we grote en middelste zaagbekken en een wilde zwaan (dat is ook een soort die we in NL alleen als wintergast zien).

Terug bij de bus een biertje en koken en eten, rijst met een blikje Thaise saus van de Ica en groente.Snel daarna naar binnen in de bus, het wordt koud. Muggen vallen hier gelukkig mee.

Ik ga meteen lekker in bed liggen, ben moe. Morgen weer een stuk verder, naar het gebied boven de Poolcirkel.

Kmstand einde 334320. Vandaag 515km gereden. Nu in totaal al 2000 gereden, we zijn op ruim 2/3 van de reis.