Roadtrip naar Noorwegen - Karen & Corine

Dag 9: naar Kristiansand

Had de wekker gezet om 6u, maar om 5u40 klaarwakker. Redelijk geslapen in mijn tentje, paar keer wakker, beetje koud, maar niet té. In 50 minuten klaar met alles. Helaas toch nog een buitje dus tent nat ingepakt. In vliegende vaart de Ekeberg afgefietst naar het station. Koffie en kaneelbroodje (ik ga ze missen) en om 7u25 vertrekt de trein naar Kristiansand. Route grotendeels door een gebied met bossen en meren, moerasgebiedjes, rivieren en soms een huis of een dorp. De spoorlijn loopt hier itt gister vaak niet langs een weg. Je zou zeggen dat een eland hier te zien moet zijn, maar helaas.

Aankomst Kristiansand om 11u50. Vanaf het station is de grote veerboot van Holland-Norway Lines al te zien. Ik ga eerst daar inchecken en kan mijn grote rugzak bij de balie achterlaten. Dan op de fiets een rondje sightseeing. Eerst naar het eilandje net ten Z van de haven, Odderøya. Het is groen met enkele verspreide gebouwen waarin, lijkt het, vooral kunstenaars huizen. Er zijn oa enkele galerieën. Ook wat bunkers en bovenop een monument voor gevallenen in WO2. Aan het begin van het eilandje is een leuk stukje met houten huisjes, bruggetjes en kleine winkels en restaurants. Ik haal een 'fishcake', een soort hamburger van vis. Ik had ze gister al in de supermarkt zien liggen, blijkbaar is het een Noors iets. Ik vind het lekker. Op het hoogste punt van het eilandje ga ik even lekker in de zon lunchen met de resterende platbroodjes en wat van de bruine kaas die ik gister heb gekocht. Genieten!

Dan nog een stukje door het centrum. Er is een bijeenkomst van oude (Amerikaanse) auto's waar veel mensen op af zijn gekomen. Ik ben meer geïnteresseerd in de 4 knobbelzwanen die ernaast in een parkje lopen. Ze hebben om hun poot een zwarte kleurring met een witte inscriptie die ik makkelijk kan aflezen. Ik meld ze via email bij de ringer, het is een Noors project. Verder door het centrum, dat bestaat uit allemaal rechte straten die haaks op elkaar lopen, net als ze in Noord-Amerika veel hebben. Er staan vooral witte houten huizen en er is een mooie kerk. Het doet prettig aan allemaal.

Terug bij de haven een tijdje wachten tot de boot vertrekt. Voetpassagiers moeten via het autodek naar binnen, dat is anders dan ik van eerdere grote overtochten gewend ben; mogelijk is dat alleen deze keer omdat de boot vlak voor vertrek even van zijn plek moest. Ik had daarover zelfs een mailtje gekregen, de organisatie houdt je goed op de hoogte.

Eerst naar mijn hut: een 2-persoons binnenhut voor mezelf. Twee keer zo groot als de slaapcoupé in de trein :-). Dan naar buiten, we zijn al vertrokken. Er staat een straffe wind. Behalve wat grote mantelmeeuwen nog geen vogels op zee. Later vanuit een restaurant (salade en koffie) zie ik nog wel een Jan-van-Gent en wat Noordse stormvogels. Beide soorten die je alleen op open zee ziet, leuk! Er is geen internet (geen zin om voor wifi te betalen en geen 4G), dus genoeg tijd voor andere dingen. Oa dit verhaal. In mijn hut nog even wat tv gekeken en vandaag eindelijk een keer voor 23u gaan slapen.

Reacties

Reacties

Cora

Wat super leuk om allemaal te lezen, Karen! Dankjewel voor het laten meegenieten.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!