Roadtrip naar Noorwegen - Karen & Corine

Dag 6: land 6, Noorwegen - noordelijkste punt

8u op (9u in Finland). Rustig het boeltje weer inpakken. Afwasje doen met zelf gekookt water. Bij vertrek van de camping zien we het grote gebouw waar keuken, afwasplek, douches en sauna zijn... We vonden het al wat raar dat er alleen maar wc's en een wastafel waren .

Kmstand bij vertrek 335056. Veel gestopt onderweg. Voor kruiend ijs, voor vogeltjes, voor snelstromende beekjes, voor een stukje wad aan het eind van een fjord, voor een file ivm wegwerkzaamheden en voor nog meer vogeltjes. En nog meer vogeltjes. De totaalstand aan het eind van deze laatste gezamenlijke dag is 95 soorten. Waarvan er 4 zeer waarschijnlijk nieuw zijn voor mij (parelduiker, kuifduiker, witstuit barmsijs, grote zeeëend), 11 soorten heb ik zelden gezien en de rest zijn soorten die ik met enige regelmaat of vaak zie. Maar voor enkele daarvan geldt dat ik ze normaal als wintergast zie en ze nu voor het eerst heb horen zingen of in hun broedhabitat heb gezien (keep, koperwiek, kramsvogel, wilde zwaan, brilduiker).

Om 15u zijn we op de camping in Tromsø. Die blijkt vol... Nou ja zeg. Gelukkig is er in Scandinavië altijd de mogelijkheid om wild te kamperen of op een parkeerplaats te gaan staan en we hebben vanavond bij oude kennissen afgesproken om te eten, dus we maken ons geen zorgen. We rijden eerst even naar de bus-boot terminal om te kijken waar morgen mijn boot vertrekt. Daarna naar het zuidelijkste puntje van het eiland voor een bezoek aan een universiteitsgebouw waar Inger werkt, een Noorse die 30 jaar geleden een master in Groningen deed. Ik heb toendertijd een maand op haar hond gepast. We hebben daarna slechts sporadisch contact gehad, maar het is logisch om haar op te zoeken nu we in Tromsø zijn. Leuk om elkaar weer te zien! Hebben een uurtje bijgepraat over onze levens en genoten van het uitzicht over de fjord en omringende eilanden.

Dan verder naar de volgende afspraak, ook met mede-biologen van 30 jaar geleden, Nederlanders. Zij hebben een huis gebouwd aan de noordkant van het eiland ten NW van Tromsø. Dit wordt voor mij het noordelijkste punt van de reis (Corine gaat volgende week nog een stuk noordelijker, naar Spitsbergen). We ontmoeten hun 2 jonge dochters en hun 2 honden en kunnen mee-eten. Fijn! We hebben veel gespreksstof en houden het vol tot een uur of 11.

Slapen doen we vannacht toch maar bij hen voor huis in plaats van op een parkeerplaats dichter bij de stad. Dan kunnen we nog even naar een gewone wc en zo warm mogelijk het bed in. Het regent inmiddels en het is weer vrij koud. Maar met alle gordijnen dicht en de vermoeidheid van de reis, de indrukken en het vele praten de afgelopen uren, vallen we snel in slaap.

Kmstand einde 335265: 209 km gereden.