Roadtrip naar Noorwegen - Karen & Corine

Dag 7: bus en trein naar het zuiden (in mijn eentje)

5u30 op, we gaan het huis van onze kennissen niet meer in vanwege de honden die dan gaan blaffen. Laatste spullen in de rugzak en tentje aan de zijkant vastgemaakt. Dan 38 km rijden naar de haven. Fijn dat Corine me zo vroeg wil brengen. Route gaat oa door tunnels onder de stad die zelfs rotondes onder de grond hebben, een soort metrostelsel maar dan voor auto's. Bijzonder.

Mooi op tijd bij de haven (half 7), kaartje gekocht en in de rij in de vertrekhal voor de express boot naar Harstad. 10 voor 7 wordt omgeroepen dat de boot niet gaat... Dat betekent dat mijn geplande reis met boot en bus naar Fauske (waar ik op de nachttrein stap) niet gaat lukken. Gelukkig had ik thuis al een alternatief bekeken: volledig met de bus, via Narvik. Vertrek om 10u30. Corine gaat terug naar de kennissen en ik wacht in de terminal tot 9u tot de klantenservice bereikbaar is. Gelukkig is een refund gemakkelijk omdat ik het kaartje via de app van de vervoersmaatschappij heb gekocht. Dan even de stad in op de vouwfiets. Heb ik die tenminste niet voor niets de hele reis meegesleept. Er is nog niet veel open, maar gelukkig wel een plek waar ik koffie en een kardemombolus kan krijgen. En vast een broodje zalm voor in de bus.

Vanaf dan gaat de reis voorspoedig. Prima bussen in noord Noorwegen, met stroom en wifi en ze rijden volgens planning. Rugzak en vouwfiets gaan onderin. Geweldige route langs fjorden en besneeuwde bergen. Ik kijk veel naar buiten en volg de route op de kaart. Van 14-16u heb ik een stop in Narvik. Het is weer stralend weer, ik ga een rondje fietsen (met mijn rugzak op mijn rug, die is niet al te zwaar). Langs het fjord, uitzicht op een grote brug. Pittige hellingen die ik deels moet lopen omdat ik dit met drie versnellingen en een rugzak niet red. Maar de uitzichten zijn mooi. Op de terugweg een ijsje en dan de volgende bus, rechtstreeks naar Fauske. Halverwege een leuke onderbreking waar de bus op een veerboot gaat en je 25 minuten de tijd hebt om wat rond te lopen. In de kiosk aan boord wat wafels gekocht. Ik kreeg de vraag of ik er jam bij wilde of 'bruine kaas'. Ja, die laatste graag! Ik ben volgens mij de enige die ik ken die deze zoete kaas lekker vindt. Ga morgen nog maar een heel stuk kopen denk ik.

Iets na 21u in Fauske waar de nachttrein naar Trondheim om 22u vertrekt. Ik maak daar nog even een kleine wandeling om de benen weer wat te strekken. In de trein mijn gereserveerde slaapcoupé opgezocht die ik met niemand blijk te hoeven delen. Prima! Kost wat, heb je ook wat. In de restauratie een bakje yoghurt gehaald, nog een tijdje naar buiten gekeken, bewust de poolcirkel weer overgestoken, het verhaal van gister afgeschreven en geplaatst en rond middernacht in bed. Het was een lange dag met heel wat kilometers. Morgen nog een reisdag.

Reacties

Reacties

Jaap

Wij zijn in het algemeen geen fan van die zoete Noorse kaas, maar op de 12 veerboten die we daar genomen hebben lustten we het graag op 'svele', warme pannenkoekjes.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!