Roadtrip naar Noorwegen - Karen & Corine

Dag 8: naar Oslo

Redelijk geslapen in de wiebelende trein. Om half 7 schrik ik wakker als de trein een tijdje stil staat. Hoe lang al? Zijn we er al? Ik heb me ooit eens verslapen in een nachttrein in Frankrijk en ben toen in recordtempo gepakt en uitgestapt. Op het verkeerde station... Die angst zit er blijkbaar nog steeds in... Gelukkig heb ik nu een telefoon met kaart, dus ik zie dat we nog niet in Trondheim zijn. Kan rustig aan doen. Ruim een half uur later arriveert de trein in de regen in Trondheim. Ik heb een uurtje de tijd, maar verder dan een snelle blik op de stad ga ik niet, te nat. Koffie en kaneelbroodje op het station dan maar. Om 8u19 vertrekt de trein naar Oslo waarin ik een zitplaats heb gereserveerd.

Lange rit, de trein komt net na 15u aan. Onderweg weer mooie uitzichten en hoogtepunten. Ook letterlijk, we komen over een pas van ongeveer 1030m.

In Oslo even gewacht tot een bui voorbij is en dan op de fiets naar de camping. Het is maar 4,5 km, maar ik had even geen rekening gehouden met hellingen. De camping ligt bovenop de Ekeberg, ruim 150m stijgen! Mijn vouwfiets is normaliter een fijne fiets, ook voor lange afstanden, maar helaas doet de 1e versnelling (van de 3) het niet, dus ik kom heel langzaam vooruit. Gelukkig is mijn conditie goed. Het is een grote camping met veel campers en een groot tentenveld. Wel duur vind ik, €38 voor 1 persoon met fiets en tent. In het begin van een volgende bui zet ik de tent op. Handig is dat ik hem meteen na het uitvouwen over de spullen kan leggen en daarna de stokken erin doen. De spullen kan ik vervolgens ónder de tent in de binnentent leggen en dan de haringen vastzetten. Zo blijft alles mooi droog (behalve mijn rug). Hij staat snel en ik wacht binnen de stevige bui maar even af.

Tussen twee buien door fiets ik terug naar het centrum, gaat minstens 2x zo snel, lekker heuvel af racen. Rustig wat rondgelopen en gefietst, boodschappen gedaan, gegeten bij een veganistisch restaurant (Nordvegan), diverse hoosbuien voorbij zien komen, langs het paleis, het stadhuis (bijzonder gebouw!), de haven en het uitgaansgebied. Het is modern in het verbruik vrij druk, maar daarbuiten rustig. Eerste indruk is prettig. Wil hier nog wel eens wat langer heen. Helaas na wat zon toch weer langduriger regen als ik terug ga naar de camping. Ik kies nu een route via het park dat op het steile deel van de Ekeberg ligt. Enigszins droog onder de bomen en korter, maar wel steiler, dus lopen. Kom oa langs een bijzonder audiovisueel kunstwerk.

Op de camping meteen douchen, alle inspanningszweet er even afspoelen. Daarna meteen in bed; het lichte luchtbedje (van de Lidl, goeie koop!) en de slaapzak liggen best goed. Ik heb er tijdens een fietsvakantie een paar jaar geleden twee weken zonder problemen op geslapen. Nu komt het goed van pas dat ik deze spullen nog heb. Rond 23u ogen dicht, morgen weer vroeg op (6u).

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!