Roadtrip naar Noorwegen - Karen & Corine

Dag 5: land 5, Finland

Half 8 wakker, buiten staat de zon alweer hoog. Zonde om in bed te blijven liggen. De voorspelling is dat het vanmiddag gaat regenen. Er komt inderdaad al snel wat bewolking. Ontbijt, afwas, opruimen. Nog even bij de waterval kijken, kramsvogel nest fotografen en camping betalen (receptie was gister niet meer open, nu al wel). Om 10u50 vertrokken, Corine rijdt. Kmstand bij vertrek 334697.

Route gaat eerst een stuk langs de Kalixälven rivier met een stukje verderop nog een mooie waterval. Dan een stuk via kleinere wegen. Het landschap verandert, de bomen worden lager en er zijn veel drassige gebieden en meertjes. Ik vind het erg mooi, zou hier best langer willen blijven. Maar we gaan door, de grens over naar Finland, het 5e land! Daar is het landschap ineens veel kaler. Uitgestrekte stukken hoogveen met meertjes en wat schaarse berkenbomen en naaldbomen. Ik vond het vorige al mooi, maar mijn voorliefde voor open uitgestrekte landschappen wordt nu heel duidelijk. Wat is het hier schitterend! Het weer blijft ook goed, we zijn net buiten het regengebied gebleven en de zijn schijnt.

We hebben vooral het tweede deel van de route wat rendieren gezien, enkele losse dieren in een dorp, maar ook daarbuiten. Ook een kudde in een omheind gebied. Wat betreft vogels sprokkelen we steeds meer soorten bij elkaar. We houden een lijst bij van alle soorten tijdens deze reis en hebben al een mooi aantal van 87 soorten gezien. De laatste paar in een natuurgebiedje, Iiton Palsasuo. Daar zijn in het hoogveen zogenaamde palsa's, ijslenzen van permafrost bedekt met veen. Deze waren vroeger ook in NL en hebben de pingoruïnes veroorzaakt (kennis van een informatiebord). Er is een korte wandelroute over planken paden. Erg mooi, maar inmiddels ook erg koud. We komen steeds noordelijker en zijn in hoogte ook al gestegen tot 450 meter. We zien om ons heen bergtoppen met sneeuw en ineens komen we zelfs langs een meer met resten ijs!

Doordat het nu gewoon licht blijft, gaat de tijd wat sneller dan we denken. In Finland is het een uur eerder, we dachten om half 9 bij een camping aan te komen, maar dat is ineens half 10. Ook blijkt dat die eerste camping die op de kaart wel bestond, in het echt niet (meer) te bestaan. Moeten dus nog een stukje verder naar 1 die gelukkig wel bestaat en waar we (na even telefonisch contact) om half 11 nog wel een plekje mogen zoeken. De zon schijnt ondertussen nog volop en tegenover de bus ligt een restant sneeuw.

Corine gaat snel even koken (buiten, met winterjas aan), pasta met een prutje. Daarna nog binnen in de warme bus dit stukje schrijven. Het is nu half 1 (half 12), tijd om zo te gaan slapen. Al voelt dat raar, want buiten schijnt de zon...

Kmstand einde 335056. Vandaag 359 km gereden.

Jaap

Hoeveel van die 87 vogelsoorten zijn nieuw?