Roadtrip naar Noorwegen - Karen & Corine

Dag 4: over de poolcirkel

Beetje uitgeslapen, tot half 9. Het bed in de bus slaapt prima. Buiten schijnt de zon weer volop, de korte broek kan alwéér aan. Had ik van tevoren niet verwacht, heb gelukkig mijn korte broek op het laatste moment toch maar ingepakt. Er zijn op deze camping minimale voorzieningen: 1 wc en koud water. We koken theewater op het gasstel. Kan prima voor een keer. Ontbijt in de zon, daarna de luifel weer afbreken (gister opgezet om de warmte wat vast te houden om buiten te kunnen blijven zitten) en de boel inpakken.

Kmstand bij vertrek 334320. Even na 10u vertrokken, Corine rijdt. Eerste stukje over een grindweg, langzaam rijden om vogels te vinden, maar behalve een mooie goudvink zien en horen we weinig. Daarna weer terug op de E4 om meters te maken.

Om half 1 gestopt in Skellefteå voor boodschappen bij de ICA en koffie op een terras in de zon. Met een kardemom-broodje (soort bolus), mmmm! Bij de ICA nog wat platbrood, chips en fruit. Ik rijd hierna verder. We maken nog een uitgebreide stop bij Jävre omdat daar iets archeologisch te zien is en we graag weer even van de grote weg af willen om wat van de natuur te zien. Het blijkt een fantastische plek, een hoge rotsheuvel met uitzicht op de kust en alle omringende bossen. En bovenop een berg keien (grafheuvel) uit een tijd ver voor Christus. De grond onder de bossen is bedekt met bosbessen. Levert mooie plaatjes op.

Verder over de E4 en even voorbij Luleå maar weer getankt. Dure hobby, dat reizen... Aan de noordkant van de Oostzee verlaten we de E4 voor een klein stukje E10 en daarna kleinere wegen. Het valt meteen op dat er langs de weg geen hekken meer staan. Die staan langs een groot deel van de E4 om het wild tegen te houden. Overal waar een onderbreking is in het hek, staat een waarschuwingsbord met een eland erop en de tekst "Viltstängsel upphör". Helaas nog geen eland gezien. Wel langs de weg wat kraanvogels en soms een overvliegende raaf. Ook leuk.

Twee geografische hoogtepunten vlak na elkaar aan het eind van de reisdag: het meest oostelijke puntje van de reis en het oversteken van de poolcirkel. Het landschap wordt wat ruiger en er zijn snel stromende rivieren. De camping voor vannacht (we zijn daar rond half 8) ligt naast de waterval van Jockfall in de rivier Kalixälven. Er komt op dit moment een gigantisch hoeveelheid water door een smalle kloof, heel indrukwekkend. Er staan vissers die vliegvissen aan beide oevers net voorbij de waterval. We lopen een klein stukje stroomafwaarts. Er zijn hier veel kramsvogels en zingende koperwieken. Dat zijn soorten die we thuis alleen in de winter zien, leuk om die hier in broedhabitat te zien!

Bij de camper in de volle zon (om 21u30 ?) een wijntje en wat tosti's als avondeten. En dan, omdat het kan, nog naar de sauna die hier naast de douches zit. We zijn de enige vrouwen op de camping; we denken dat de rest van de aanwezigen in de paar caravans en huisjes allemaal vissers zijn. Heerlijk de tijd genomen en uiteindelijk pas rond 1u naar bed. Nog even aan dit stuk schrijven, maar het is te laat om af te maken. Weer lekker slapen! Met de gordijnen dicht, want buiten schijnt de zon.

Kmstand einde 334697. Vandaag 379 km gereden.